Et hav av muligheter

Har du lyst på et utvekslingsår i utlandet? Satse på langrenn mens du tar videregående? Bli lastebilsjåfør? Bo på internat mens du tar videregående? Ta videregående ombord på båt? Det meste er mulig, men du må kjenne til mulighetene og gripe sjansen mens du har den. På denne siden finner du informasjon om noen av mulighetene du har.

Utvekslingsår i utlandet

Utvekslingselever er norsk ungdom som tar videregående opplæring i utlandet på nivå med norsk videregående skole. Som utvekslingselev vil du gå på en skole i nærheten av den vertsfamilien du bor hos. Du vil få erfaring både fra skole, språk og dagligliv i det landet du besøker. Se hvilke organisasjoner som tilbyr utveksling i utlandet HER.

Har du lyst å ta videregående ombord på en båt?

Skoleskipet Sørlandet og skoleskipet Gann gir det muligheten til å ta videregående til sjøs.

Landsdekkende linjer

Noen spesielle program på videregående tar inn elever fra hele landet. Vil du bli flymekaniker eller gå idrettsfag med fordypning i langrenn, skiskyting eller friidrett kan dette være en mulighet for deg. Sjekk ut mulighetene HER.

Private videregående skoler

En del elever hos oss velger hvert år å gå på private videregående skoler. Her må du sende inn søknad direkte til skolen og du må også betale for skoleplassen. Du vil få dekket deler av summen gjennom Lånekassen og velger du å bo på internat kan du ha rett til borteboerstipend. I denne oversikten finner du alle friskolene i Norge som får tilskudd fra staten.

Når du søker må du huske å legge ved karakterutskrift for høsten.

Videregående i andre fylker

Ungdomsretten til videregående opplæring gjelder for det fylket du bor i, men det er skoler i Agder du kan søke på med samme rett som elever som har Agder som hjemfylke. Dette gjelder f.eks Sirdal VGS. Hvis du skal søke i Sirdal kan du legge inn to søknader i Vigo, en for Agder og en for Rogaland.

Hvis du ønsker å søke andre skoler i andre fylker er dette mulig, men du stiller bakerst i køen ved innsøking.